Svatojakubská cesta na Kanárech

Trochu jiné Camino. Jediné Camino, které nešlapete po starém kontinentě, vede na Kanárských ostrovech. Projděte si šedesát pět kilometrů s Vlaďkou Coufalovou během tří dní.

Nadchlo vás Camino de Santiago? Pojďte si ho projít po 65 kilometrech přes nádherný ostrov Gran Canaria. Ve třech dnech a s batůžkem na zádech projdete snad celým světem, uvidíte pouště, hory i zelené louky. Vyrazte s Vlaďkou Coufalovou hned teď.

Camino de Santiago Gran Canaria

Jediná svatojakubská cesta mimo kontinent. Začíná v písečných dunách Maspalomas a končí svěže zelenými kopci nad Gáldarem. Šedesát pět kilometrů přes fascinující ostrov Gran Canaria jsem šla v lednu 2021.

Místní pouť nemá žádnou velkou inzerci, takže se o ní dozvídám úplně náhodou díky Instagramu, a to v době, kdy už na ostrově nějaký den jsem. Do Santiaga jsem došla loni v létě a víc se ke caminu vracet nechci. Jenže. Říká se, že být jednou poutníkem, znamená stát se jím navždy. Nedá mi to a hledám víc informací o ostrovní svatojakubské cestě. Vše pohromadě nacházím na webové stránce senderismograncanaria.com.

Legenda a kohoutí farma

Cestu jsem si rozdělila na doporučené tři etapy a šla jsem ji v tři různé dny. V hlavě mi vrtá pochopitelná otázka. Kde se vzala na Gran Canaria svatojakubská pouť, která nevede do Santiaga, ale napříč ostrovem, z jihu na sever, od jednoho pobřeží k druhému? Na přelomu patnáctého a šestnáctého století námořníci znovuobjevili Kanárské ostrovy, které následně připadly Kastilii a staly se předstupněm pro objevení Ameriky. Někdy v této době se začíná psát i historie místního camina. Na jih od Gran Canaria pluje v bouři loď a námořníci z Galicie se bojí o život. Situace je tak vážná, že slibují, že jestli vyváznou, vystaví v horách Gran Canaria poustevnu svatému Jakubovi. Bouře ustává a před nimi se objeví pohoří Tirajana. Rozhodnuti splnit svůj slib, stoupají námořníci do hor, na ramenou nesou obraz apoštola Jakuba a na úpatí hory, která dodnes nese Jakubovo jméno, staví poustevnu z kamene a hlíny. Poustevna se rychle stává místem uctívání a poutí.

Stejně jako zachránění námořníci, začínám první etapu na jihu Gran Canaria, na okraji Maspalomas. Na ramenou nenesu obraz apoštola Santiaga, ale jen lehký batůžek se svačinou a vodou. Nejdřív jdu po oficiální turistické stezce do hor, ale po krátké chvíli nakukuju do aplikace mapy.cz, protože zdejší camino nemá klasické značení hřebenatkou. Na to pozor. Na mapách.cz je cesta značená modře. V reálném životě stojím před závorou z provazu, odhaduju podezřelou stezku přede mnou, nikde ani človíčka, za to mě pomaluje obklopuje hejno zvědavě kvokajících kohoutů. Je začátek ledna, slabě poprchává, teplota je kolem osmnácti stupňů. Udělám rozhodný krok, překročím provaz, obejdu rozpadlý kurník přilepený ke skále a na prvním větším balvanu uvidím žlutou šipku. Žlutá šipka je dalším symbolickým značením camina, a pokud se jí budete držet, nemůžete se ztratit.

První etapa Camina
První etapa Camina na Kanárech
Duny v Maspalomas
Značení Camina na Kanárech

Druhá etapa

První etapu jsem se brodila vodou, na druhé mě čeká nejvyšší pohoří Gran Canaria. Vycházím z městečka San Bartolomé de Tirajana. Na začátku předejdu francouzský pár, na zbývajících patnácti kilometrech už nepotkám nikoho. Úplně nejvýš jsem dneska v 1720 metrech nad mořem, slunce hřeje, v dálce vidím zasněžený vrcholek hory na Tenerife. Cesta se kroutí podél skal a nabízí dechberoucí výhledy na Roque Nublo. Camino by dnes mělo končit v Cruz de Tejeda, ale přednost dávám sestoupení do Tejedy, bez nadsázky jednoho z nejnádhernějších míst na světě. V Tejedě mě má vyzvednout kamarádka autem, jenže mi volá, že je sice kousek ode mě, ale silnici zavalily spadlé kameny, tady velmi častý jev, který dokáže zavřít cesty i na týdny. Než dojedu autobusem do San Matea, Yana už tam čeká, i když musela objet půlku ostrova a vyšplhat s autem do ostrých serpentýn. Koneckonců ostrov má průměr jen asi padesát kilometrů.

kolem Roque Nublo
S Yanou v San Mateu

Těsně před Gáldarem

Těsně před Gáldarem končíme s Yanou, která mě dnes doprovází, třetí etapu svatojakubské pouti. Vyšly jsme z Cruz de Tejeda, kde je jen velké parkoviště a prodavači sýrů. V tuto chvíli bloumáme na lavičce v Anzofé. Yana má obří puchýř na patě, potřebujeme se vrátit do Cruz de Tejeda. Kolem nás běží líný podvečer. Děti si hrajou na hřišti, rodiče si vykládají na lavičkách kolem. Zbystříme, když jako na zavolanou, kolem nás projede taxík. Až pojede zpátky, budeme už připravené na kraji silnice, odchytneme ho a výřečný šofér nás odveze právě ušlých dvacet kilometrů zpět k autu. Jedeme skoro stejnou cestou, jakou jsme před pár hodinami šly. Borovicovýma lesama, černou sopečnou krásou a mezi loukama, jejichž ostře zelená tráva připomíná Irsko.

Tejada
Yana na Caminu
Nad Gáldarem
Sestupujeme ke Gáldaru

Vlaďka Coufalová

Ahoj, jsem Vlaďka Coufalová a když jsem končila studia historie na Filozofické fakultě UK řešily jsme se spolužačkou, co tak asi může člověk s historií v životě dělat za povolání. Podívala se na mě a říká: „S historií můžeš dělat úplně cokoliv“. Toho se držím. Mám ráda cizí jazyky, obzvlášť francouzštinu a hebrejštinu. Už třetí rok jsem frekventantkou výcvikového programu analytické psychologie vycházející z praxe C. G. Junga. V současné době pracuji pro Evropské strategické fórum pro výzkumné infrastruktury. Samozřejmě miluju cestování, ale ještě víc jen bytí v neznámých zemích.

O Caminu zde na blogu:

Vlaďka má na blogu ještě jeden článek o Caminu - Za trochu lásky šel bych světa kraj - Camino Primitivo do Santiaga de Compostela

Na Camino Portugués se vydejte se Zdíšou Dubišarovou v tomto článku zde na blogu: Camino Portugués - do Santiaga v lednu

O Kanárských ostrovech zde na blogu:

Gran Canaria versus Tenerife - který ostrov je vhodnější pro rodiny s dětmi? - Bára Kopecká

Under the sun. Un programa de inmersión lingüística en Tenerife, Sary článek ve španělštině

3 krásy Lanzarote - láva, slunce, Manrique od Michala

Dítětem na Kanárských ostrovech od Agy

Chcete se učit španělsky?

Hola, me llamo Ivana Kudrnová a španělština je mým životem. Jsem lektorkou španělštiny, autorkou projektu Španělština do plavek a pomáhám lektorům profesionálně učit (nejen) online v projektu Digitální lektoři. Mám za sebou 16 let praxe, stovky studentů, tisíce hodin a situací. Španělštinu jsem studovala a žila jsem ve španělsky mluvících zemích. Do kurzů dávám své hispánské já a těším se, až probudím to vaše.